zondag 4 november 2012

Habitat

Habitat. Ik vind het een exotisch woord. Slaat misschien wel helemaal nergens op. Maar ik vind dat. Het klinkt oosters. Van verre landen. En dat is juist zo leuk, want wiki zegt over Habitat het volgende;

Een habitat (van het Latijn voor "het bewoont") omvat de plaatsen waar een bepaald organisme voorkomt, doordat de abiotische factoren en biotische factoren van die plaatsen voldoen aan de eisen en toleranties die het organisme stelt om te kunnen overleven, groeien en voortplanten. ...

Mijn habitat is schijnbaar nogal groot. Ik voel mij best snel thuis en schijnbaar zijn de factoren voor mij overal goed?!
Veelvuldig verhuist, volgens mij geen zichtbare problemen aan overgehouden en nog steeds mag ik graag ergens anders komen. Dus mijn habitat is misschien wel de wereld. Al Kan ik plekken bedenken waar ook ik niet goed op mijn plek zou zijn..

In het hotel zie ik dat mensen hun plek willen veroveren, eigen maken. Zich thuis willen voelen. Ze schuiven met het meubilair, ze nemen dingen van huis mee, ze leggen schelpen in de vensterbank. Ze willen het zich eigen maken. Met andere woorden, als het niet hun habitat is maken ze het wel hun plek.
Van mensen die veel onderweg zijn, reizen, wordt vaak gezegd dat zij rusteloos zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Uit persoonlijke ervaring. Ik vind het een pre om mij aan te kunnen passen, op m'n plek te zijn. Waar dan ook. Ik vind onderweg zijn juist prettig om echt te leven. Als ik straks in mijn kist lig, dan heb ik al mijn eigen plekkie. Waar niets meer aan te schuiven valt.

Maar goed, er zijn ook mensen die extreem vasthouden aan hun eigen habitat. Woonomgeving. Respecteer ik. Kan ook niet anders. Misschien heeft het te maken met in welke habitat je opgroeit. De mijne was extreem sterk en veilig. Ik durfde te springen. Wetende dat ik weer werd opgevangen. En dat is ook een godsgeschenk. 

(Deze 'vervangt' 2 november. Niet dat mensen weer denken dat ik spijbel ;-) Maar soms weet ik niet waar ik de tijd vandaan moet halen. De tijd om het te posten, bedoel ik dan. Zoals gezegd, het internet werkt niet altijd, overal. Zelfs niet in deze moderne tijd. Wat een tuttige zin.. die laatste. )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten